Vi holder til i vores spejderhytte på Killerupgade 12, 5220 Odense SØ.

  • Bæverne (0.kl.-1.kl.): Mødes tirsdag i "Det store hus" kl. 18.00-19.30 Læs mere
  • Ulvene (2.-3. kl.): Mødes tirsdag i "Det store hus" kl. 18.00-19.30 Læs mere
  • Juniorerne (4.-5. kl.): Mødes tirsdag i "Det hvide hus" kl. 19.00-20.30  Læs mere
  • Troppen (6.-8. kl.): Mødes tirsdag i "Det hvide hus" kl. 19.00-20.30 Læs mere

 

Hvem er vi

Vi er en KFUM- spejdergruppe i Odense SØ som holder til i en spejderhytte, der deles med FDF. Vi er ca. 75 medlemmer blandede piger og drenge fordelt på 4 enheder/alderstrin. Vi har børn fra hele lokalområdet bl.a. Tornbjerg, Holluf Pile og Fraugde. 

Tornbjerg Gruppe blev oprettet i 1989 og fejrede 25 års jubilæum i 2014.

De første mange år holdt vi til ved Tornbjerg Kirke, men fik senere mulighed for at leje os ind i FDF's hytte på Killerupgade. For et par år siden lejede vi yderligere en hytte af Fritidsinstitutionen Gården, sådan at vi nu har to hytter vi kan være i samtidig.

Vi startede med at have bævere og ulve sammen, men opdelte det i 2007 i to enheder. I 2010 oprettede vi også en juniortrop, sådan at vi nu har 4 aldersgrene, bæver, ulv, junior og trop. Vi er også igang med at starte en roverklan op igen.

Spejderarbejde handler om at lære børn at føle ansvar for sig selv, hinanden og naturen. Gennem spejderarbejdet vil vi gerne lære dem at danne deres egen mening i et demokratisk samfund, og lære dem respekt for andre kulturer og for hinanden.

Vi tager meget ud i naturen, men kan også finde på forskellige aktiviteter indendørs. Vi sikrer at spejdermøderne både er sjove og udviklende for børnene, ved at bruge ledere der alle har KFUM-Spejdernes lederuddannelse.

KFUM-Spejderne er en kristen organisation, og en del af vores formål er at præsentere børn og unge for det kristne budskab. Hvad de selv vælger at tro på er dog helt deres egen sag. Vi samarbejder med Tornbjerg kirke ved forskellige arrangementer, og kirken er repræsenteret i vores grupperåd. 

"Learning by doing"
Et spejdermøde er både sjov og ballade, såvel som læring. Vi underviser ikke børnene som man gør i skolen, men prøver at tilrettelægge møderne så børnene selv "lærer ved at gøre".  Det er for eksempel nemmere at huske, hvor mange ben en bille har, når man selv har fanget den og talt dem.